loading...
گروه آموزشی رسای دانش
گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 339 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته حسابداری

مقدمه ای بر معرفی رشته حسابداری : یک چرتکه، یکی دو دفتر و یک قلم، ابزار کار آن‌ها بوده است تا حساب دخل و خرج یک واحد اقتصادی را ثبت کنند و به وضعیت مالی آن سر و سامان ببخشند.این افراد در قدیم عنوانشان “میرزا” بود. بعدها “دفتردار” نام گرفتند و امروزه به نام “حسابدار” فعالیت می‌کنند. البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشین‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و سرو کارشان با کامپیوتر است اما این پیشرفت، بیشتر شامل ابزار کار می‌شود نه نوع کار، چون آن‌ها حسابداری را فنی “تجربی” می‌دانند که باید به روش استاد و شاگردی فرا گرفت و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد.

حال سؤال اینجاست که اگر حسابداری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، چرا از سال ۱۳۴۵ رشته حسابداری در آموزشگاه عالی حسابداری شرکت ملی نفت ایران و سپس در دانشگاه تهران دایر گردید و امروزه نیز در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تدریس می‌شود؟ آیا می‌توان گفت که حسابداری در مفهوم امروزین آن با دفترداری متفاوت است؟

در پاسخ باید گفت که حسابداری‌ یک‌ “سیستم” است‌ که‌ در آن‌ فرآیند جمع‌آوری‌، طبقه‌بندی‌، ثبت‌، خلاصه‌ کردن‌ اطلاعات‌ و تهیه‌ گزارش‌های‌ مالی‌ و صورت‌های‌ حسابداری‌ در شکل‌ها و مدل‌های‌ خاص‌ انجام‌ می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع‌ درون‌ سازمانی‌ مثل‌ مدیران‌ سازمان‌ یا برون‌سازمانی‌ مثل‌ بانک‌ها، مجمع‌ عمومی‌ سازمان‌ مورد نظر یا مقامات‌ مالیاتی‌ بتوانند ازاین‌ اطلاعات‌ استفاده‌ کنند. به‌ همین‌ دلیل‌ فردی‌ که‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ ندارد، بیشتر دفتردار است‌ تا حسابدار. چرا که‌ گزارش‌های‌ این‌ دسته‌ از افراد مطابق‌ استاندارد نیست‌ و پردازش‌ کافی‌ نمی‌شود و بیشتر تراز حساب‌ها می‌باشد.

برای‌ مثال‌ یک‌ حسابدار تجربی‌ نمی‌تواند به راحتی‌ بین‌ دارایی‌ کوتاه‌ مدت‌ و بلند مدت‌ تفاوت‌ قائل‌ شود یا نمی‌داند که‌ چگونه‌ باید معاملات‌ ارزی‌ را در دفاتر ثبت‌ کند. از سوی‌ دیگر یک‌ حسابدار متخصص‌، در آینده‌ می‌تواند مدیر مالی‌ یک‌ سازمان‌ یا شرکت‌ گردد؛ یعنی‌ می‌تواند به‌ مدیریت‌ یک‌ شرکت‌ ایده‌ بدهد که‌ منابع‌ موجودش‌ را در چه‌ راه‌هایی‌ سرمایه‌گذاری‌ نماید تا استفاده‌ بهینه‌ کند یا اگر شرکت‌ به‌ منابع‌ مالی‌ جدید نیاز داشت‌ یک‌ مدیر مالی‌ براساس‌ دانش‌ آکادمیک‌ خود می‌تواند بگوید که‌ از چه‌ طریقی‌ باید تأمین‌ مالی‌ کرد در حالی‌ که‌ مجموع‌ این‌ فعالیت‌ها خارج‌ از توانایی‌ یک‌ حسابدار تجربی‌ است‌.

توانایی‌های‌ لازم‌:

رشته‌ حسابداری‌ از جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ از داوطلبان‌ سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌تجربی‌ و علوم‌انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد و در آزمون‌ هر سه‌ گروه‌ نیز درس‌ ریاضی‌ به‌ عنوان‌ مهمترین‌ درس‌ این‌ رشته‌ مطرح‌ است‌. در واقع‌ داشتن‌ شم‌ ریاضی‌ در رشته‌ حسابداری‌ از اهمیت‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. همچنین‌ یک‌ حسابدار باید بتواند به خوبی‌ گزارش‌ کارهای‌ خود را ارائه‌ دهد. بنابراین‌ باید به ادبیات‌ فارسی‌ مسلط‌ بوده‌ و نگارش‌ خوبی‌ داشته‌ باشد. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید تحمل‌ ساعت‌ها کار در پشت‌ یک‌ میز و صندلی‌ و سروکار داشتن‌ با اعداد و ارقام‌ را داشته‌ و دقیق‌ و منظم‌ باشد تا در جمع‌‌بندی‌ اعداد و ارقام‌ دچار مشکل‌ نگردد و در نهایت این که یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌:

فرصت‌های‌ شغلی‌ یک‌ حسابدار بسیار گسترده‌ است‌ و از پایین‌ترین‌ سطح‌ تا بالاترین‌ سطح‌ را در بر می‌گیرد. به همین دلیل با این‌ که‌ در دانشگاه‌های‌ مختلف‌ کشور اعم‌ از دولتی‌، غیرانتفاعی‌ و آزاد، دانشجویان‌ بسیاری‌ در رشته‌ حسابداری‌ تحصیل می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان‌ بیکار این‌ رشته‌ از بیشتر رشته‌ها کمتر است‌. چون‌ از یک‌ مؤسسه‌ کوچک‌ گرفته‌ تا بزرگترین‌ کارخانه‌های‌ کشور حداقل‌ برای‌ تهیه‌ اظهارنامه‌ مالیاتی‌ به‌ حسابدار نیازمند هستند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌:

دروس‌ پایه‌:

روانشناسی‌ عمومی‌، جامعه‌ شناسی‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، ریاضیات‌ پایه‌، ریاضیات‌ کاربردی‌، آمار کاربردی‌، مبانی‌ کاربرد کامپیوتر، پژوهش‌ و عملیات‌، مدیریت‌ تولید، حقوق‌ بازرگانی‌، پول‌ و ارز بانکداری‌ ، مبانی‌ سازمان‌ مدیریت‌، توسعه‌ اقتصادی‌، مالیه‌ عمومی‌، روش‌ تحقیق‌.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:

اصول‌ حسابداری‌، حسابداری‌ میانه‌، حسابداری‌ پیشرفته‌، حسابداری ‌صنعتی‌، حسابرسی‌، حسابداری‌ مالیاتی‌، اصول‌ تنظیم‌ و کنترل‌ بودجه‌، مدیریت‌ مالی‌، مباحث‌ جاری‌ حسابداری‌ ، متون‌ حسابداری‌.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 362 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته مهندسی مکاترونیک

مقدمه ای برای معرفی رشته مهندسی مکاترونیک : نام مکاترونیک از دوکلمه ی مکانیک و الکترونیک ریشه می گیرد و روشی چند رشته ای و جدید برای طراحی و ایجاد محصولی است که مبانی رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، مواد، شیمی و صنایع را با هم در می آمیزد. سیستم های مکاترونیکی نوعا از اجزا سنتی مکانیک و الکتریک تشکیل شده اند ولی به دلیل بکارگیری حسگرها، عملگرها و سیستم های کنترل کامپیوتری از آن ها به عنوان سیستم های هوشمند نیز یاد می شود.

مکاترونیک را می توان یک فرآیند نوین مهندسی نامید که با طراحی و ساخت محصولات و سیستم های هوشمندی سر و کار دارد و شامل ترکیبی از عملگرهای مکانیکی و الکترونیکی هستند. به طور خلاصه سیستم های مکاترونیک را میتوان سیستم های هوشمند الکترومکانیک نامید.

کسانی که در رشته ی مکاترونیک مهارت کسب می کنند باید اطلاعت کلی از شماری از تکنیک ها به دست آورند و قابلیت اداره ی کل فرآیند طراحی را داشته باشند. آنها باید قادر باشند از منابع اطلاعاتی سایرین بهره برده و از ترکیب ویژه ی فناوری هایی که اقتصادی ترین ، جدیدترین، زیبا ترین و مناسب ترین راه حل را برای مساله مورد نظر ارائه می دهند استفاده نمایند. صنعت به مهندسان مکاترونیک برای ساخت سریع محصولات جدید با بازدهی و کیفییت بالا و قیمت پایین نیازمند است.

در آزمون کارشناسی ارشد این رشته دروس زبان عمومی-تخصصی و ریاضیات الزامی می باشد اما در مورد سه درس دیگر دانشجویان می توانند سه درس از بین ۸درس دینامیک، کنترل، هوش مصنوعی، مدارهای منطقی و ریزپردازنده ها، الکترونیک۱و۲، برنامه نویسی و الگوریتم انتخاب نمایند. همانطور که از دروس اختیاری این رشته برمی آید متقاضیان اصلی این رشته دانش آموختگان رشته های برق، مکانیک و کامپیوتر می باشند.

علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های خواجه نصیر الدین طوسی(۱۰ نفر روزانه،۵ نفر شبانه) و سمنان(۴ نفر روزانه، ۱نفر شبانه) در سال ۸۵ در این رشته دانشجو پذیرش کرده اند.

امروزه کمتر محصول صنعتى را مى توان یافت که ترکیبى از حوزه هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بیشتر به محیط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى شود دقت کنیم، از ساعت مچى دیجیتالى تا ماشین لباسشویى در آشپزخانه، خودروى شخصى یا عمومى که با آن به محل کار مى رویم، چاپگرها و اسکنرها در محیط ادارى و غیره، همگى نمونه هایى از ترکیب حوزه هاى مختلف مهندسى و به خصوص مکانیک و الکترونیک است. اگر هم با محصولات جدیدتر صنعتى آشنا باشیم، تجمیع نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر با حوزه هاى فوق را به وضوح مى توان در بسیارى از محصولات از جمله ماشین هاى لباسشویى و خشک کن جدید هوشمند، دوربین هاى خودتنظیم، روبوت هاى صنعتى، خودروهاى مجهز به سیستم ترمز ضدقفل، دیسک درایوهاى کامپیوتر، فرهاى مایکروویو، تلفن هاى همراه، سیستم پخش دیجیتال، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى شناسایى کرد که مثال هایى از ترکیب حوزه هاى مهندسى مذکور است.

در واقع، پیشرفت روزافزون علوم فناورى اطلاعات، الکترونیک به خصوص الکترونیک قدرت، ریزپردازنده ها و همچنین سیستم هاى هوشمند، به همراه نیاز روزافزون به تولید محصولات صنعتى با کیفیت بهتر، هزینه کمتر و زمان تولید کوتاه تر، افق جدیدى را در طراحى و ساخت محصولات الکترومکانیکى، به همراه آورده است. این فناورى که براساس تجمیع مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و سیستم هاى کنترل است، مکاترونیک نامیده مى شود. این واژه ترکیبى از دو بخش «مکا» مخفف مکانیسم و «ترونیک» مخفف الکترونیک است. واژه مکاترونیک براى اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادى توسط یک مهندس ژاپنى، که در زمینه کنترل کامپیوترى موتورهاى الکتریکى در شرکت یاسکاوا الکتریک تحقیق مى کرد معرفى شد. تاکنون تعریف هاى گوناگونى از مکاترونیک ارائه شده است که مهمترین آن عبارت است از: «یک ترکیب هم افزایانه از مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر، سیستم هاى کنترل و فناورى اطلاعات در طراحى و ساخت محصولات و فرآیندهاى صنعتى با دقت بالا».

در واقع مکاترونیک یک تفکر جدید در طراحى و تولید محصولات صنعتى است که به مهندسان اجازه مى دهد تا با یکپارچه سازى حوزه هاى تخصصى یاد شده، از اولین مراحل طراحى و تولید، به خلق محصولاتى با کیفیت بهتر، قابلیت اعتماد بالاتر، هزینه کمتر و در زمان کوتاه تر، بیندیشند. عناصر اصلى یک سیستم مکاترونیکى عبارتند از فرآیند مکانیکى یا الکترومکانیکى، حسگرها، محرکه ها، ریزپردازنده ها و نرم افزار کنترل کننده سیستم. در طراحى کلاسیک، اجزاى مختلف یک سیستم به طور جداگانه طراحى شده و سپس تجمیع صورت مى گیرد ولى در مکاترونیک، اجزاى مکانیکى و الکتریکى به همراه استراتژى کنترلى از ابتدا به صورت یک سیستم یکپارچه در نظر گرفته مى شوند و این به معناى مهندسى همزمان در طراحى است. نکته مهم در اینجا تفاوت مهندسى الکترومکانیک با مکاترونیک است. در مهندسى مکاترونیک، با آن که عموماً با سیستم هاى الکترومکانیکى سروکار داریم، نکته اساسى در حاکمیت همزمان بودن طراحى، یکپارچه سازى و حتى بهینه سازى است، در حالى که مهندسى الکترومکانیک لزوماً این معنا را نمى دهد. به عنوان مثال، در تفکر مکاترونیکى دیگر جایز نیست یک سیستم را از ابتدا طراحى کنید بدون آنکه به استراتژى کنترلى آن اندیشیده باشید. در اینجا ممکن است این سئوال پیش بیاید که منظور از یکپارچه سازى چیست؟ به طور کلى باید گفت که یکپارچه سازى در دو بعد مطرح است: طراحى و تولید. در مرحله طراحى اجزا، اگر هماهنگى با سایر اجزاى سیستم در نظر گرفته شود قطعاً نتایج بهترى در پى خواهد داشت. به طور کلى، روند طراحى مکاترونیکى با تحلیل بازار و نیازهاى مشترى آغاز و سپس مشخصات مورد نیاز محصول براساس تحلیل هاى انجام شده، تعیین مى شود. با آغاز روند طراحى، مرزهاى بین حوزه هاى گوناگون مهندسى کم رنگ شده و یکپارچه سازى این حوزه ها ضرورى مى نماید چرا که محدودیت ها و تصمیم گیرى ها در یک حوزه در واقع تابعى است از محدودیت ها و تصمیم گیرى ها در حوزه هاى دیگر. به عنوان مثال در بحث کنترل موتورهاى الکتریکى، امروزه دیگر براى کاهش زمان و هزینه تولید و بهبود کیفیت، طراحى موتور و درایو الکتریکى و کنترل کننده دیجیتال و حسگرها، همگى با هم در نظر گرفته مى شوند. یکى از مسائل صنعتى _ تحقیقاتى، روش هاى کنترل سرعت بدون استفاده از حسگرهاى سرعت، به منظور کاهش هزینه است، یعنى یک موتور الکتریکى را به یک مهندس کنترل مى دهند تا یک کنترل کننده سرعت بدون استفاده از حسگر سرعت، طراحى کند. کارهاى زیادى در این زمینه انجام شده ولى بعد از مدت ها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است از همان ابتدا، هنگام طراحى موتور الکتریکى، استراتژى کنترل بدون حسگر در نظر گرفته شود، یعنى موتور را طورى طراحى کنیم تا کنترل آن بدون حسگر خارجى تا حد زیادى آسان شود. واضح است که این یکپارچه سازى باعث کاهش هزینه و زمان تولید محصول صنعتى خواهد شد.
بعد دیگر یکپارچه سازى، در مرحله تولید است. شماى کلى یک سیستم کلاسیک الکترومکانیکى شامل فرآیند مکانیکى، محرکه ها و حسگرها و همچنین پردازشگر اصلى است. در واقع الگوریتم کنترلى در پردازشگر اصلى اجرا مى شود. بسیارى از فرآیندهاى صنعتى کلاسیک در قالب فوق نمایش داده مى شوند.
در سیستم هاى مکاترونیکى، یکپارچه سازى اجزا در مرحله تولید، به دو روش انجام مى شود: یکپارچه سازى سخت افزارى و یکپارچه سازى نرم افزارى. در یکپارچه سازى سخت افزارى، فرآیند مکانیکى به همراه حسگرها، محرکه ها و پردازشگرها، به عنوان یک سیستم جامع در نظر گرفته مى شوند. در اینجا معمولاً خود حسگرها و یا محرکه ها داراى پردازشگرهاى محلى هستند که عموماً به آنها حسگرها و یا محرکه هاى هوشمند اطلاق مى شود. در اینجا اجزاى سیستم داراى ارتباطات محلى بوده که این ارتباطات، معمولاً از طریق خطوط ارتباطى باس یا به صورت بى سیم است. در یکپارچه سازى نرم افزارى، یک سیستم نظارتى یا به عبارتى کنترل کننده مرکزى، به منظور مدیریت کل فرآیند، تشخیص خطا و بهینه سازى، بر کل سیستم نظارت مى کند که در واقع به معناى پردازش اطلاعات در یک سطح بالاتر است. معمولاً این سیستم نظارتى یک سیستم هوشمند است که این امر تصمیم سازى براى بهبود عملکرد سیستم فیزیکى را قابل اجرا مى سازد. در اینجا مى توان به این نکته پى برد که یکى از دلایل منحصر به فرد بودن محصولات مکاترونیکى، به کارگیرى قدرت محاسباتى بالا در خلق سیستم هایى است که داراى کیفیت و قابلیت اعتماد بسیار بالا هستند.

محصولات مکاترونیکى

فناورى مکاترونیک در بسیارى از زمینه ها کاربرد روزافزونى پیدا کرده است که در اینجا به بعضى از آنها اشاره مى کنیم. در صنایع خودروسازى، استفاده از موتورهاى با کنترل الکترونیکى به جاى کنترل کننده سنتى آن یعنى کاربراتور، باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت و آلودگى شده است. همچنین سیستم ترمزهاى ضدقفل، سیستم تهویه هواى اتوماتیک، فرمان هاى با کمک الکتریکى _ هیدرولیکى، خودروهاى الکتریکى _ ترکیبى و… از دیگر کاربردهاى فناورى مکاترونیک در صنایع خودروسازى هستند. در زمینه محصولات صنعتى با مصارف خانگى، مى توان به ماشین هاى لباسشویى و یا خشک کن جدید اشاره کرد که عملکرد آنها با استفاده از کنترل هوشمند به منظور مصرف بهینه انرژى، صرفه جویى در مصرف آب و همچنین افزایش کیفیت، بهبود فراوانى یافته است.
در محصولات صنعتى با کاربرد ادارى، مى توان به چاپگرها و اسکنرهاى لیزرى، دستگاه هاى کپى دیجیتال و یا دیسک درایوهاى جدید اشاره کرد که از جمله محصولات مکاترونیکى هستند. در زمینه صنایع دفاعى مى توان به سیستم هاى هدایت موشک و یا سلاح هاى هوشمند اشاره کرد. همچنین از دیگر محصولات مکاترونیکى، دوربین هاى خودتنظیم، ماشین هاى ابزار کامپیوترى و روبوت هاى صنعتى هستند که تاثیر فراوانى در کاهش هزینه و زمان تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدى گذاشته اند.

آموزش مکاترونیک

با توجه به گسترش نیاز روزافزون صنعت به استخدام نیروهاى ماهر در مهندسى مکاترونیک، تربیت نیروى انسانى در این زمینه بیش از پیش اهمیت یافته است. نکته مهم و اساسى در آموزش مکاترونیک این است که یک مهندس مکاترونیک باید داراى تخصص هاى چندحوزه اى باشد، بدین معنا که تسلط به اصول اساسى مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و کنترل، براى او ضرورى است چرا که باید قابلیت طراحى در حوزه هاى مختلف و در نهایت تجمیع و یکپارچه سازى این حوزه ها را داشته باشد. هم اکنون در تعداد قابل توجهى از دانشکده هاى مهندسى برق و مکانیک در دنیا، گرایش مکاترونیک در سطوح کارشناسى و بالاتر ایجاد شده است.
هسته اصلى محتوى آموزشى مهندسى مکاترونیک، ترکیبى از دروس اساسى گرایش هاى سیستم هاى کنترل، الکترونیک، کامپیوتر و مهندسى مکانیک است.

 

پذیرش دانشگاه ها

در سال ۱۳۸۷ دانشگاه تبریز ( ۱۰ نفر روزانه و ۵ نفر شبانه ) ، دانشگاه سمنان ( ۵ نفر روزانه و ۱ نفر شبانه ) ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( ۵ نفر روزانه ) ، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی ( ۱۲ نفر روزانه و ۶ نفر شبانه ) و دانشگاه صنعتی شریف ( ۸ نفر روزانه و ۲ نفر شبانه ) اقدام به ثبت نام پذیرفته شدگان در رشته مهندسی مکاترونیک در مقطع کارشناسی ارشد کرده اند. در ادامه به بررسی و معرفی این دوره پرداخته می شود.
طبق مصوبه سال ۱۳۸۰ شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی مهندسی مکانیک ، مهندسی برق ، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی می توانند در آزمون ورود به دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک شرکت نمایند.

 

کاربردهای مکاترونیک

اتوماسیون و روباتیک، حسگرها و سیستم‌هاى کنترل،مهندسى اتومبیل، در طرح زیرسیستم‌ها از قبیل سیستم‌هاى ترمزگیرى ضدقفل،مهندسى کامپیوتر.

محصولات مکاترونیکى

فناورى مکاترونیک در بسیارى از زمینه ها کاربرد روزافزونى پیدا کرده است که در اینجا به بعضى از آنها اشاره مى کنیم. در صنایع خودروسازى، استفاده از موتورهاى با کنترل الکترونیکى به جاى کنترل کننده سنتى آن یعنى کاربراتور، باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت و آلودگى شده است. همچنین سیستم ترمزهاى ضدقفل، سیستم تهویه هواى اتوماتیک، فرمان هاى با کمک الکتریکى _ هیدرولیکى، خودروهاى الکتریکى _ ترکیبى و… از دیگر کاربردهاى فناورى مکاترونیک در صنایع خودروسازى هستند.

در زمینه محصولات صنعتى با مصارف خانگى، مى توان به ماشین هاى لباسشویى و یا خشک کن جدید اشاره کرد که عملکرد آنها با استفاده از کنترل هوشمند به منظور مصرف بهینه انرژى، صرفه جویى در مصرف آب و همچنین افزایش کیفیت، بهبود فراوانى یافته است.

در محصولات صنعتى با کاربرد ادارى، مى توان به چاپگرها و اسکنرهاى لیزرى، دستگاه هاى کپى دیجیتال و یا دیسک درایوهاى جدید اشاره کرد که از جمله محصولات مکاترونیکى هستند.

در زمینه صنایع دفاعى مى توان به سیستم هاى هدایت موشک و یا سلاح هاى هوشمند اشاره کرد. همچنین از دیگر محصولات مکاترونیکى، دوربین هاى خودتنظیم، ماشین هاى ابزار کامپیوترى و روبوت هاى صنعتى هستند که تاثیر فراوانى در کاهش هزینه و زمان تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدى گذاشته اند.

سابقه مکاترونیک در ایران

در سنوات اخیر به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی – تخصصی و ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحب نظران، محققان و کارشناسان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با علم مکاترونیک، انجمن مکاترونیک در ایران تشکیل گردیده‌است . انجمن مکاترونیک ایران متولی آکادمیک این رشته در ایران است. این انجمن نخستین مجلهء علمی پژوهشی مکاترونیک ایران را نیز در دستور کار دارد.

امروزه زمینه تخصصی مکاترونیک در همه جای جهان شناخته شده‌است . تعداد مجلات علمی و کنفرانس‌های مختص رشته مکاترونیک نیز به صورتی فراگیر در حال گسترش است . در حــوزه صنعت نـیز شرکـت‌های بین المـللی با بهره گیری از این تخصص اقدام به تولید و عرضه محصولاتی کرده‌اند که طیف آن از دوربین‌های پیشرفته، ربات‌های انسان گون، دستگاه‌های پزشکی و خودروهای هوشمند گرفته تا محصولات بدیع نظامی و هوا فضایی است. علم مکاترونیک در ایران نیز سابقه‌ای ۱۵ تا ۲۰ ساله دارد و با توجه به کاربرد روزافزون محصولات پیچیده و مرکب در صنایع کشور، ضرورت ایجاد ساختارهای جدید برای توسعه دانش مکاترونیک و تربیت نیروهای متخصص روز آمد اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است.

فناورى مکاترونیک در بسیارى از زمینه ها کاربرد روزافزونى پیدا کرده است .در صنایع خودروسازى، استفاده از موتورهاى با کنترل الکترونیکى به جاى کنترل کننده سنتى آن یعنى کاربراتور، باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت و آلودگى شده است. همچنین سیستم ترمزهاى ضدقفل، سیستم تهویه هواى اتوماتیک، فرمان هاى با کمک الکتریکى _ هیدرولیکى، خودروهاى الکتریکى _ ترکیبى از دیگر کاربردهاى فناورى مکاترونیک در صنایع خودروسازى هستند

با توجه به ماهیت میان رشته‌ای دانش مکاترونیک و حجم وسیعی از تولیدات عملی کشور که عملاً ارتباط مستقیمی با تخصص مکاترونیک دارند، تأسیس دوره‌های آموزشی مکاترونیک در هنرستان‌های فنی، آموزشکده‌ها و دانشگاه‌ها، به عنوان محملی برای تشویق و تسهیل تعاملات عملی و فناوری ضروری به نظر می‌رسید. با توجه به تولید دستگاه‌های هوشمند، نیاز به این رشته نمود بسیاری پیدا کرد. امروزه از لوازم خانگی، خودروها تا صنایعی مثل پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی و سیمان نیز از کاربردهای این علم استفاده می‌کنند. این رشته به سه گرایش طراحی مکاترونیکی ربات، خودکارسازی(اتوماسیون) و رابط انسان با ماشین تقسیم می‌گردد. در حقیقت توسط این علم می‌توان سیستم‌های مکانیکی را به صورت خودکار درآورد. سیستم‌های ترمز ABS در اتومبیل، دستگاه‌های CNC و کلیه سیستم‌های اتوماسیون را می‌توان از نمونه‌های بارز این علم دانست.

 

آموزش مکاترونیک

واژه مکاترونیک براى اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادى توسط یک مهندس ژاپنى آقای تتسورو موری (Tetsuro Mori) مهندس ارشد شرکت یاسکاوا (YASKAWA) که در زمینه کنترل کامپیوترى موتورهاى الکتریکى تحقیق مى کرد معرفى شد.

تاکنون تعریف هاى گوناگونى از مکاترونیک ارائه شده است که مهمترین آن عبارت است از: «یک ترکیب هم افزایانه از مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر، سیستم هاى کنترل و فناورى اطلاعات در طراحى و ساخت محصولات و فرآیندهاى صنعتى با دقت بالا».

در واقع مکاترونیک یک تفکر جدید در طراحى و تولید محصولات صنعتى است که به مهندسان اجازه مى دهد تا با یکپارچه سازى حوزه هاى تخصصى یاد شده، از اولین مراحل طراحى و تولید، به خلق محصولاتى با کیفیت بهتر، قابلیت اعتماد بالاتر، هزینه کمتر و در زمان کوتاه تر، بیندیشند. عناصر اصلى یک سیستم مکاترونیکى عبارتند از فرآیند مکانیکى یا الکترومکانیکى، حسگرها، محرکه ها، ریزپردازنده ها و نرم افزار کنترل کننده سیستم. در طراحى کلاسیک، اجزاى مختلف یک سیستم به طور جداگانه طراحى شده و سپس تجمیع صورت مى گیرد ولى در مکاترونیک، اجزاى مکانیکى و الکتریکى به همراه استراتژى کنترلى از ابتدا به صورت یک سیستم یکپارچه در نظر گرفته مى شوند و این به معناى مهندسى همزمان در طراحى است. نکته مهم در اینجا تفاوت مهندسى الکترومکانیک با مکاترونیک است. در مهندسى مکاترونیک، با آن که عموماً با سیستم هاى الکترومکانیکى سروکار داریم، نکته اساسى در حاکمیت همزمان بودن طراحى، یکپارچه سازى و حتى بهینه سازى است، در حالى که مهندسى الکترومکانیک لزوماً این معنا را نمى دهد. به عنوان مثال، در تفکر مکاترونیکى دیگر جایز نیست یک سیستم را از ابتدا طراحى کنید بدون آنکه به استراتژى کنترلى آن اندیشیده باشید.

در اینجا ممکن است این سئوال پیش بیاید که منظور از یکپارچه سازى چیست؟ به طور کلى باید گفت که یکپارچه سازى در دو بعد مطرح است: طراحى و تولید.

در مرحله طراحى اجزا، اگر هماهنگى با سایر اجزاى سیستم در نظر گرفته شود قطعاً نتایج بهترى در پى خواهد داشت. به طور کلى، روند طراحى مکاترونیکى با تحلیل بازار و نیازهاى مشترى آغاز و سپس مشخصات مورد نیاز محصول براساس تحلیل هاى انجام شده، تعیین مى شود. با آغاز روند طراحى، مرزهاى بین حوزه هاى گوناگون مهندسى کم رنگ شده و یکپارچه سازى این حوزه ها ضرورى مى نماید چرا که محدودیت ها و تصمیم گیرى ها در یک حوزه در واقع تابعى است از محدودیت ها و تصمیم گیرى ها در حوزه هاى دیگر. به عنوان مثال در بحث کنترل موتورهاى الکتریکى، امروزه دیگر براى کاهش زمان و هزینه تولید و بهبود کیفیت، طراحى موتور و درایو الکتریکى و کنترل کننده دیجیتال و حسگرها، همگى با هم در نظر گرفته مى شوند.

مکاترونیک فصل مشترک علوم مکانیک ، الکترونیک و محاسبات کامپیوتری می باشد که از ترکیب این دانش ها پدید آمده است. این مهندسی موجب می شود تا بتوانیم سیستم هایی ساده تر و با قابلیت اطمینان بیشتر طراحی کنیم

یکى از مسائل صنعتى _ تحقیقاتى، روش هاى کنترل سرعت بدون استفاده از حسگرهاى سرعت، به منظور کاهش هزینه است، یعنى یک موتور الکتریکى را به یک مهندس کنترل مى دهند تا یک کنترل کننده سرعت بدون استفاده از حسگر سرعت، طراحى کند. کارهاى زیادى در این زمینه انجام شده ولى بعد از مدت ها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است از همان ابتدا، هنگام طراحى موتور الکتریکى، استراتژى کنترل بدون حسگر در نظر گرفته شود، یعنى موتور را طورى طراحى کنیم تا کنترل آن بدون حسگر خارجى تا حد زیادى آسان شود. واضح است که این یکپارچه سازى باعث کاهش هزینه و زمان تولید محصول صنعتى خواهد شد.

بعد دیگر یکپارچه سازى، در مرحله تولید است. شماى کلى یک سیستم کلاسیک الکترومکانیکى شامل فرآیند مکانیکى، محرکه ها و حسگرها و همچنین پردازشگر اصلى است. در واقع الگوریتم کنترلى در پردازشگر اصلى اجرا مى شود. بسیارى از فرآیندهاى صنعتى کلاسیک در قالب فوق نمایش داده مى شوند.

در سیستم هاى مکاترونیکى، یکپارچه سازى اجزا در مرحله تولید، به دو روش انجام مى شود:

یکپارچه سازى سخت افزارى و یکپارچه سازى نرم افزارى.

در یکپارچه سازى سخت افزارى، فرآیند مکانیکى به همراه حسگرها، محرکه ها و پردازشگرها، به عنوان یک سیستم جامع در نظر گرفته مى شوند. در اینجا معمولاً خود حسگرها و یا محرکه ها داراى پردازشگرهاى محلى هستند که عموماً به آنها حسگرها و یا محرکه هاى هوشمند اطلاق مى شود. در اینجا اجزاى سیستم داراى ارتباطات محلى بوده که این ارتباطات، معمولاً از طریق خطوط ارتباطى باس یا به صورت بى سیم است.

در یکپارچه سازى نرم افزارى، یک سیستم نظارتى یا به عبارتى کنترل کننده مرکزى، به منظور مدیریت کل فرآیند، تشخیص خطا و بهینه سازى، بر کل سیستم نظارت مى کند که در واقع به معناى پردازش اطلاعات در یک سطح بالاتر است. معمولاً این سیستم نظارتى یک سیستم هوشمند است که این امر تصمیم سازى براى بهبود عملکرد سیستم فیزیکى را قابل اجرا مى سازد. در اینجا مى توان به این نکته پى برد که یکى از دلایل منحصر به فرد بودن محصولات مکاترونیکى، به کارگیرى قدرت محاسباتى بالا در خلق سیستم هایى است که داراى کیفیت و قابلیت اعتماد بسیار بالا هستند.

امروزه کمتر محصول صنعتى را مى توان یافت که ترکیبى از حوزه هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بیشتر به محیط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى شود دقت کنیم، از ساعت مچى دیجیتالى تا ماشین لباسشویى در آشپزخانه، خودروى شخصى یا عمومى که با آن به محل کار مى رویم، چاپگرها و اسکنرها در محیط ادارى و غیره، همگى نمونه هایى از ترکیب حوزه هاى مختلف مهندسى و به خصوص مکانیک و الکترونیک است.

اگر هم با محصولات جدیدتر صنعتى آشنا باشیم، تجمیع نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر با حوزه هاى فوق را به وضوح مى توان در بسیارى از محصولات از جمله ماشین هاى لباسشویى و خشک کن جدید هوشمند، دوربین هاى خودتنظیم، روبوت هاى صنعتى، خودروهاى مجهز به سیستم ترمز ضدقفل، دیسک درایوهاى کامپیوتر، فرهاى مایکروویو، تلفن هاى همراه، سیستم پخش دیجیتال، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى شناسایى کرد که مثال هایى از ترکیب حوزه هاى مهندسى مذکور است. در واقع، پیشرفت روزافزون علوم فناورى اطلاعات، الکترونیک به خصوص الکترونیک قدرت، ریزپردازنده ها و همچنین سیستم هاى هوشمند، به همراه نیاز روزافزون به تولید محصولات صنعتى با کیفیت بهتر، هزینه کمتر و زمان تولید کوتاه تر، افق جدیدى را در طراحى و ساخت محصولات الکترومکانیکى، به همراه آورده است.

این فناورى که براساس تجمیع مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و سیستم هاى کنترل است، مکاترونیک نامیده مى شود. این واژه ترکیبى از دو بخش «مکا» مخفف مکانیسم و «ترونیک» مخفف الکترونیک است.درواقع مکاترونیک فصل مشترک علوم مکا نیک ، الکترونیک و محاسبات کامپیوتری می باشد که از ترکیب این دانش ها پدید آمده است. این مهندسی موجب می شود تا بتوانیم سیستم هایی ساده تر و با قابلیت اطمینان بیشتر طراحی کنیم. سیستم هایی که در عین سادگی و اقتصادی بودن ، بسیار دقیق و هوشمند عمل نمایند و به نحوی خود را با شرایط محیطی وفق دهند.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 337 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر

برای معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر به مقدمه ای در این رابطه میپردازیم : دانش اپتیک و لیزر پیشرفت های فراوانی در دهه‌های اخیر داشته است. با توجه به آینده درخشان و کاربردهای روزافزون آن، تربیت کادر متخصص که آشنا به زیر بناهای نظری و مسلط به مبانی عملی باشند، لازم به نظر می‌رسد.

دوره کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر به منظور آموزش مبانی علمی اپتیک و کاربرد آن در تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است. در فن آوری پیشرفته و بویژه در صنایع دفاعی، تولید، انتشار و بکارگیری نور، آشکارسازی آن در نواحی مختلف بینایی و برهمکنش نور باماده مسائل مهم به شمار می‌آیند.

در این راستا به متخصصینی که بتوانند همکاری لازم را در طراحی و محاسبات ساخت و نگهداری تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری بعهده گیرند، به شدت احساس می‌شود.

در سال های اخیر و همزمان با رشد جهانی کاربردهای لیزر رشته اپتیک و لیزر نیز شاهد بازار کار مناسبی بوده است که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

  1. بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز
  2. صنایع نظامی (بخش متعدد)
  3. سازمان انرژی اتمی
  4. مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت
  5. مراکز تحقیقاتی صنعتی کارخانه های بزرگ
گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 380 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته آبادانی و توسعه روستاها

معرفی رشته آبادانی و توسعه روستاها : جهت‌گیری کلی برنامه کارشناسی آبادانی و توسعه روستاها بر آن است که فارغ‌التحصیلان این دوره بعد از طی مباحث عمومی و کلی دروس مهندسی، در حد نیاز روستاها بر مسائل معماری روستاها و طرح‌های جامع روستایی، ایجاد ساختمان‌های مقاوم و بهسازی ساختمان‌ها، راه‌سازی و جمع‌آوری و انتقال آب و استفاده از روش‌ها و ماشین‌آلات مناسب در امر کشاورزی آشنایی و تبحر پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در بخش‌های دولتی و خصوصی مانند شورای ده و روستاها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست،‌ مرکز توسعه خدمات روستایی و کشاورزی فعالیت نمایند.


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 294 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردانی فنی مواد-ریخته گری

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردانی فنی مواد-ریخته گری : ریخته‌گری به معنای علم و فن شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب فلز یا آلیاژ و ریختن ماده گداخته در قالب و انجماد برای به دست آوردن خواص متالورژیکی مطلوب است. هدف دوره تربیت کاردان فنی ریخته‌گری، پر کردن فضای بین مهندسین و کارگران ماهر این فن است. داوطب باید در دروس ریاضیات، فیزیک و مکانیک، دروس فنی، شیمی و رسم فنی دبیرستان در حد عالی بوده و از علاقه‌مندی و توانایی روحی و جسمی لازم برخوردار باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته در مراکزی نظیر کارخانه‌های صنایع ریخته‌گری، مدلسازی، ماشین‌ابزار و قالبسازی می‌توانند فعالیت کنند. اغلب دروس این رشته با آزمایشگاه و کارگاه همراه است.


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 296 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردان فنی معدن

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردان فنی معدن : رشته کاردان فنی معدن دارای دو گرایش استخراج معدن و استخراج معادن زغال‌ سنگ است.

گرایش‌ استخراج معدن

با دولتی شدن معادن، کلیه معادن کوچکی که تاکنون بدون رعایت اصول فنی و ایمنی توسط افراد مورد بهره‎برداری قرار می‎گرفته‎اند، بایستی توسط دولت یا شرکت‎های مورد تأیید دولت به ‎صورت صحیح مورد بهره‎برداری قرار گیرند؛ بنابراین برای هر یک از این معادن، حداقل یک کاردان فنی استخراج معادن مورد نیاز است؛ افرادی که دانش لازم را برای استخراج معادن روباز و زیرزمینی فرا می‎گیرند.این دسته از فارغ‏‎التحصیلان می‎توانند مسؤولیت استخراج معادن و ساماندهی و رهبری کارگران و کنترل عملیات آتشباری، حفاری معدنی ( چاه و تونل و غیره)، باربری و حمل و نقل، تهویه و نگهداری و استخراج مواد معدنی در کارگاه استخراج را بر عهده بگیرند.

درس‎های این رشته در طول تحصیل:

درس‌های مشترک بین گرایش‌های کاردان فنی معدن:

رسم فنی، اجزاء ماشین و کارگاه، حسابداری مقدماتی ، ریاضیات، زمین‎شناسی عمومی، کانی شناسی و سنگ شناسی، قوانین کار وبیمه‎های اجتماعی، کار آموزی، پیشروی در معادن، آتشباری در معادن، بارگیری و حمل‎ونقل در معادن، نگهداری در معادن، تهویه در معادن.

دروس تخصصی گرایش استخراج معدن:

ایمنی و نجات در معادن، روش‎های استخراج معادن زیرزمینی،‌ اصول استخراج معادن، بهداشت و کمک‎های اولیه در معدن، نقشه‎برداری معدنی و نقشه‎خوانی، کانه آرائی، سرویس و نگهداری ماشین آلات معدنی، زبان خارجه فنی، برق معادن، استخراج معادن روباز .

گرایش استخراج معادن زغال ‌سنگ

هدف این گرایش، تربیت کاردان فنی برای استخراج و بهره‌برداری اقتصادی در معادن زیرزمینی زغال‌سنگ است و دامنه فعالیت آن، شامل باز کردن، آماده‌سازی معادن زغال‌سنگ از مرحله عملیات اکتشافی و معدنی تا تحویل زغال‌ به کارخانه تغلیظ می‌شود.فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در معادن زغال‌سنگ، مسؤولیت اجرای یک یا چند وظیفه از عملیات معدنی نظیر چال‌زنی، آتشباری، نگهداری، ریل‌کشی، ایمنی و نجات،‌تهویه، کارگاه استخراج و غیره را به عهده بگیرند.

دروس تخصصی گرایش استخراج معادن زغال‌سنگ:

بهداشت معدن، ایمنی و نجات در معادن، روش‌های استخراج، زغال‌شویی، زغال‌سنگ، ماشین‌آلات معدنی، برق معادن، زبان خارجه فنی، نقشه‌برداری زیرزمینی، اصول معدن‌کاری.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 324 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردان فنی مکانیک

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردان فنی مکانیک: این رشته دارای سه گرایش جوشکاری ، نقشه‌کشی صنعتی و ماشین‌آلات است.

گرایش جوشکاری

برای معرفی رشته کاردان فنی مکانیک ابتدا از گرایش جوشکاری که به عنوان یکی از بهترین روش‌های تولید و بازسازی، جولانگاه گسترده‌ای در پهنه علوم روز از قبیل مکانیک، متالورژی و بسیاری از زمینه‌های دیگر یافته است شروع میکنیم . به نحوی که بدون اغراق می‌توان پیشرفت‌های حاصل در این رشته را به عنوان یکی از عوامل راهگشای تکنولوژی فردا به شمار آورد. این تکنیک در اغلب نیازهای تدارکات، پشتیبانی، دفاعی و همچنین خودروهای مختلف از قبیل، تانک‌ها، نفربرها، ساخت سلاح‌ها و ملزومات مربوط کاربرد دارد. مقصود از برگزاری دوره کاردانی جوشکاری تربیت نیروهای متخصصی است که مهارت و اطلاعات علمی کافی درباره نحوه انجام جوشکاری با روش‌های مختلف داشته باشند و از مسائل مرتبط با این فن از قبیل ایمنی و انتخاب بهینه مصالح آگاهی داشته و بتوانند جوابگوی نیازهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه باشند.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مشاغلی نظیر اسکلت فلزی ساختمانی و پالایشگاهی، صنایع کشتی‌سازی و صنایع هواپیماسازی فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس مشترک در هر سه گرایش

ریاضیات عمومی، فیزیک حرارت، شیمی عمومی، فیزیک مکانیک، رسم فنی، استاتیک و مقاومت مصالح، الکتریسیته صنعتی، تکنولوژی و کارگاه ماشین‌افزار، زبان فنی، حفاظت و ایمنی بهداشت، تکنولوژی و کارگاه ریخته‌گری و مدلسازی.

دروس تخصصی

تکنیک و علوم جوشکاری، طراحی جوش، متالورژی جوش، توزیع حرارت، آزمایشگاه متالوگرافی، پروژه علمی، کارآموزی.

گرایش نقشه‌کشی صنعتی

اجرای طرح‌های تحقیقاتی و صنعتی بدون به کارگیری مهارت نقشه‌کشی و تهیه نقشه‌های استاندارد و گویا، مقدور نیست و حرکت در جهت خودکفائی و بسط فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، نیاز به تربیت افراد مجرب و ماهر در تهیه نقشه‌های صنعتی دارد.دوره نقشه‌کشی صنعتی یکی از مجموعه‌های کاردانی مکانیک است که هدف از آموزش آن تربیت افرادی است که قادر به تهیه نقشه‌های ساخت و مونتاژ قطعات یا سیستم‌ها به منظور تولید و اجرا باشند و رابط بین مهندس طراح و قسمت تولید و نمونه‌سازی مراکز صنعتی و پژوهشی گردند. این افراد برای اشتغال در مراکز مختلف صنعتی، دفاتر فنی قسمت‌ها، دفاتر ساختمانی،‌ تاسیسات و واحدهای پژوهشی و به طور کلی محل‌هایی که به نوعی با نقشه‌های صنعتی ارتباط دارند، تربیت می‌شوند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس تخصصی

نقشه‌صنعتی، طراحی صنعتی و قالب، گرافیک هنری، کارآموزی.

گرایش ماشین‌آلات

هدف گرایش ماشین‌آلاتتربیت تکنسین‌هایی دارای مهارت کافی برای تعمیر و نگهداری انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و عمرانی، شناورهای دریایی سبک، خودروهای ترابری جاده‌ای است. افرادی که بتوانند برنامه‌ریزی و مدیریت کارگاه‌های تعمیراتی را برعهده بگیرند و بر سرویس، نگهداری و بهره‌برداری صحیح از ماشین‌آلات نظارت داشته باشند.

دروس تخصصی

موتورهای احتراق داخلی، سوخت و تکنولوژی سوخت‌رسانی، تکنولوژی دستگاه‌های الکتریکی ماشین‌آلات، تکنولوژی انتقال قدرت، تکنولوژی شاسی و بدنه خودروهای ترابری جاده‌ای، کارگاه تعمیرات اساسی خودروهای مرکب، کارگاه تعمیرات اساسی خودروهای سنگین.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 273 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردان فنی کشتی

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردان فنی کشتی : صنایع دریایی کشور برای استفاده از شناورهای ساحلی، بالا بردن بازدهی و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات شناورها نیاز به جذب و تربیت افراد متخصص در این صنعت را دارد. یکی از تخصصهای مورد نیاز در این صنعت، کاردان فنی کشتی است. افرادی که تخصص لازم را برای راهبری، تعمیر و نگهداری موتورها و دستگاههای فنی روی شناورهای مختلف اعم از ( تجاری و نظامی) مانند ناوچهها، یدککشهای تدارکاتی، آتشخوار، تعمیراتی، مسافری کوچک و واحدهای هیدروگرافی و اقیانوسشناسی دارند. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در سازمانها و ارگانهای مختلف نظامی و کشوری مسؤولیت تعمیر و نگهداری موتورها و دستگاه و تجهیزات روی آنها را بر عهده بگیرند و پس از حداقل ۵ سال تجربه عملی روی شناورها در دریا، به عنوان تکنسین ارشد موتورخانه یا کمک ناظر مهندس کشتی در کشتیهای اقیانوسپیما فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل

دروس پایه

ریاضیات عمومی، فیزیک مکانیک، فیزیک حرارت، فیزیک الکتریسته و مغناطیسی، نقشهکشی صنعتی.

دروس اصلی

استاتیک و مقاومت مصالح، حفاظت و ایمنی و بهداشت کار، ترمودینامیک صنعتی، انتقال حرارت، مکانیک سیالات، شیمی و خواص مواد، ماشینهای الکتریکی و اجزاء ماشین، کنترل اتوماتیک و اندازه‏گیری.

دروس تخصصی

ساختمان کشتی، موتورهای درونسوز یا احتراق داخلی، مولـّدهای بخار، توربینهای بخار، آرشیتکت کشتی ( هیدرو استاتیک و هیدرودینامیک)، تأسیسات و تجهیزات، زبان تخصصی، الکترونیک و مخابرات ، کار آموزی، کارگاه برق ( بسیاری از درسهای این رشته همراه با آزمایشگاه و کارگاه است.
منبع : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 250 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردان فنی عمران

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردان فنی عمران هدف از تربیت کاردان فنی عمران تربیت متخصصانی است که بتوانند فضای خالی بین مهندسین متخصص و کارگران ماهر را در زمینه کارهای عمرانی پرکنند این رشته دارای ۶ گرایش عمران روستایی، زیرسازی راه، کارهای عمومی ساختمان،‌ ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های آبی، کارتوگرافی، فتوگرامتری و نقشه‌برداری است.

گرایش عمران روستایی

با توجه به مشکلات روستاها و روستاییان، مسأله روستاها همواره در سرلوحه برنامه‌های دولت قرار دارد. بنابراین هدف این دوره تربیت افراد متخصصی است که بتوانند در امور عمران روستاها نظیر ایجاد ساختمان، راه، کارهای عمرانی، تأمین آب آشامیدنی و مشاغلی از این قبیل فعالیت کنند. داوطلب این رشته علاوه بر توانمندی در دروس ریاضیات، فنی، فیزیک، مکانیک، رسم فنی و شیمی باید آمادگی و شرایط جسمی و روحی لازم را برای کار در محیط‌های روستایی داشته و از قدرت تجسم و ابداع خوبی برخوردار باشد.

درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف این رشته

ریاضیات عمومی و مقدماتی، آمار، فیزیک حرارت، فیزیک مکانیک، رسم فنی، زمین‌شناسی و مصالح ساختمانی، محاسبات فنی، اجزای ساختمان و کارگاه، زبان فنی، قوانین و روابط کار، تعمیر ونگهداری، ایمنی و بهداشت، نقشه‌برداری و عملیات، مکانیک خاک، نقشه‌کشی ساختمان.

دروس تخصصی گرایش عمران روستایی

تکنولوژی بتن، ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی، کارگاه تأسیسات برقی، کارهای چوبی ، تجهیز و اداره کارگاه، اجرای ساختمان‌های کوچک بتنی ، اجرای ساختمان‌ها با مصالح صنعتی ، آبرسانی و بهداشت روستا ، ساختمان‌های کوچک آبی ، راه‌های روستایی ، معماری روستایی ، متره و برآورد ، کارآموزی . (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با کارگاه یا پروژه است.)

گرایش ساختمان‏‎های بتنی

گسترش روز افزون ساختمان‎های بتنی و محدود شدن مصرف فولاد در ساختمان و نیاز مبرم صنعت به تکنسین‎هائی که بتوانند کارهای بتنی را به نحو مطلوب انجام دهند، بیانگر نیاز جامعه به افراد کاردان متخصص ساختمان‎های بتنی است. گفتنی است که داوطلبان ورود به این مجموعه باید قبل از ورود به مرحله آزمون و گزینش، دارای حداقل دوازه ‎هفته سابقه کار یا کارآموزی در یکی از کارگاه‎های ساختمانی(ترجیحاً در ساختمان‎های بتنی) باشند، در غیر این‎صورت دواطلبان پس از موفقیت در آزمون و گزینش باید در برنامه دوره شناخت کار که برنامه آن توسط مؤسسه آموزشی تعیین خواهد شد، شرکت نمایند.

دروس تخصصی گرایش ساختمان‌های بتنی

تکنولوژی بتن، اجزای ساختمان‎های بتنی ، رفتار قطعات بتن آرمه، بتن پیش ساخته پیش‌تنیده، ماشین آلات کارگاهی، نقشه‎کشی ساختمان‎های بتنی ، متره و برآورد ، تجهیز و اداره کارگاه، شیمی مصالح، کارآموزی . (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با کارگاه و پروژه است.)

گرایش کارهای عمومی ساختمان

بی‌شک در کارهای ساختمانی، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌گیرد که قسمت عمده‌ای از این فعالیت‌ها به کارهای عمومی در ساختمان تعلق دارد. آمار و اطلاعات نیز به ما می‌گوید که صنعت ساختمان‌سازی نیاز مبرمی به تخصص فارغ‌التحصیلان کاردانی فنی کارهای عمومی ساختمان دارد. افرادی که می‌توانند به عنوان تکسنین کارگاه در کلیه کارگاه‌های ساختمانی فعالیت کنند یا به عنوان کمک مهندس از طرف دستگاه نظارت یا کارفرما در کارهای ساختمانی نظارت داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش کارهای عمومی ساختمان

نقشه‌کشی اجرائی، اجرای ساختمان‌ها با مصالح سنتی ، اجرای ساختمان‌های بتنی، اجرای ساختمان‌های فلزی، محوطه سازی، متره و برآورد ، تجهیزات و اداره کارگاه،‌ کارآموزی (کاربینی)، کارآموزی (کارورزی). (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با پروژه است.)

گرایش زیرسازی راه

هدف تربیت افرادی است که با معلومات علمی و اطلاعات و شناخت موارد فنی و اجرایی لازم بتوانند نقشه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی، زمینه‌های مختلف زیرسازی راه‌ و عملیات خاکی (مسائل مربوط به قشرهای زیرآسفالت ـ پیاده کردن مسیر راه و غیره) را درک کنند و به کمک کارگران، استادکاران و سایر عوامل فنی و امکانات لازم و یا راهنمایی کارشناسان، آنها را به مراحل اجرا درآورند. داوطلب این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و فنی، دبیرستان قوی بوده و با توجه به سختی‌کار از شرایط جسمی لازم برخوردار باشد. فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در شرکت‌های عمومی،‌ بخش دولتی و همه کارگاه‌هایی که به طریقی با راه‌سازی سر و کار دارند، به عنوان تکنسین زیرسازی انواع راه‌ها، راه‌آهن، حفر تونل و موارد مشابه مشغول به کار شوند.

گرایش کارتوگرافی

فارغ‌التحصیلان این گرایش به عنوان کاردان فنی، کارآیی لازم و مهارت عملی برای فعالیت‌های کارتوگرافی در مراحل مختلف گردآوری اطلاعات، تألیف،‌ چاپ و تکثیر نقشه‌ها به دست می‌آورند تا با توجه به تخصص و کارآیی‌های به دست آمده بتوانند به عنوان تکنسین کارتوگراف برای کارهای مختلف تهیه نقشه در سازمان‌ها و ادارات دولتی و ارگان‌ها یا بخش‌ خصوصی مجهز به بخش کارتوگرافی و نقشه‌کشی، فعالیت کنند.

گرایش نقشه‌برداری

مفهوم علم نقشه‌برداری ، جمع‌آوری اطلاعات فیزیکی و هندسی از سطح به عمق زمین و یافتن نوعی مدل یا ارتباط ریاضی بین این اطلاعات با استفاده از علم احتمال است. عینی‌ترین استفاده از این اطلاعات، تهیه نقشه‌های گوناگون جغرافیایی، نظامی و مهندسی برای احداث راه‌ها، سدها، کانال‌ها، برق‌رسانی و … است. هدف گرایش کاردان فنی عمران ـ نقشه‌برداری ، تربیت متخصصانی است که مهارت‌های لازم را به عنوان رابط بین مهندسین و کارگران فنی نقشه‌برداری برای برداشت و پیاده کردن نقشه در زمینه‌های یاد شده داشته باشند. داوطلبان این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و فنی آگاهی کافی داشته و از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشند. فارغ‌التحصیل این گرایش می‌توانند در ارگان‌های دولتی و خصوصی در زمینه‌های فنی راه‌سازی، شهرسازی، معادن، ساختمان، سدسازی و موارد مشابه مشغول به کار شوند.

گرایش ساختمان‌های آبی

هدف این گرایش تربیت افرادی است که با عنوان کاردان فنی متخصص بتوانند فضای خالی بین مهندسین متخصص و کارگران ماهر را در زمینه ساختمان‌های آبی نظیر سدهای خاکی، سدهای بتنی، کانال‌ها و اسکله‌ها پرکنند. وزارت نیرو،جهادکشاورزی و سازمان آب از جمله محل‌های جذب فارغ‌التحصیلان کاردان فنی عمران گرایش ساختمان‌های آبی است.

گرایش فتوگرامتری

فعالیت در هر یک از برنامه‌های عمرانی مستلزم داشتن نقشه است. “فتوگرامتری” یکی از روش‌های نقشه‌برداری است که نسبت به روش‌های دیگر سرعت زیاد، هزینه کم و دقت بسیار زیادی دارد.دانشجویان دوره کاردانی فتوگرامتری مهارت ودانش تئوری لازم را برای نقشه‌برداری هوایی و عکس‌برداری از محیط‌های عمرانی به دست می‌آورند و می‌توانند به عنوان اپراتورهای ماهر برای انجام مثلث ‌بندی و تبدیل عکس به نقشه در هر سازمان واداره دولتی یا بخش خصوصی که مجهز به دستگاه‌های فتوگرامتری باشد، فعالیت کنند.

دروس پایه

ریاضیات عمومی، ریاضیات کاربردی، فیزیک موج و ارتعاش، الکتریسیته، برنامه‌نویسی کامپیوتر، الکترونیک.

دروس اصلی

نقشه‌برداری، کارتوگرافی، کمک‌های اولیه و بهداشت فردی.

دروس تخصصی

مقدمات فتوگرامتری، تهیه ـ تبدیل، دستگاه‌های فتوگرامتری و نگهداری آنها، تئوری توجیه ـ ارتوفتو، مثلث‌بندی هوائی، زبان فنی، کارورزی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 309 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته کاردانی فنی پتروشیمی

مقدمه ای برای معرفی رشته کاردانی فنی پتروشیمی : کاردان فنی عملیات پتروشیمی به آموزش فنی فرآیندهایی می‌پردازد که بر روی مواد اولیه پتروشیمی اعم از نفت،‌گاز طبیعی و مواد معدنی انجام می‌گیرد تا فرآورد‌ه‌های بنیادی و نهایی پتروشیمیایی تولید گردد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در واحدهای تولید صنایع شیمیایی به ویژه، صنایعی که از هیدروکربن‌ها به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند مسؤولیت بهره‌برداری از واحدهای تولیدی صنایع شیمیایی در شرایط مطلوب فنی را برعهده بگیرند همچنین می‌توانند بر فعالیت کارگران ماهر نظارت کنند و معلومات فنی را به آنها انتقال دهند.


درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:

ریاضی عمومی، فیزیک الکتریسیته، شیمی، شیمی آلی، نقشه‌کشی صنعتی.

دروس اصلی:

شیمی فیزیک، موازنه انرژی و مواد، ترمودینامیک، روش‌های اندازه‌گیری و سیستم‌های کنترل، زبان فنی، ماشین‌آلات صنعتی، انتقال سیالات و حرارت، تصفیه‌ آب‌های صنعتی،‌مبانی اقتصاد و مدیریت صنعتی، اصول عملیات واحد.

دروس تخصصی:

مبانی پالایش نفت و گاز، عملیات پتروشیمی، ایمنی در صنایع نفت، اصول حفاظت محیط‌زیست،‌خوردگی در صنایع نفت،‌کارگاه، کارآموزی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 228 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته الکترونیک-صدا و سیما

مقدمه ای برای معرفی رشته الکترونیک-صدا و سیما : با توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز افزون این سازمان به گسترش و نگهداری شبکه‎های رادیو و تلویزیون کشور، دوره کاردان فنی الکترونیک صدا و سیما به عنوان یکی از دروه‎‎های آموزشی رشته برق ارائه شده است هدف این رشته تربیت افرادی کاردان در زمینه‎های فنی الکترونیک صدا وسیما‌ (فرستنده، صدا و تصویر و صدا برداری) است و دروس آن ترکیبی از دورس علوم پایه، دروس اصلی برق و دورس تخصصی الکترونیک و مخابرات است که در صنایع و تکنولوژی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح است.

درس‎های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

فیزیک الکتریسیته و مغناطیس، ریاضیات عمومی، ریاضیات کاربردی، فیزیک عمومی.

درس اصلی:

مدار، اصول اندازه‎گیری، الکتروتکنیک، دیجیتال، میکروپروسسور، کاتالوگ خوانی ( زبان فنی)، مبانی کامپیوتر و برنامه‎نویسی.

دروس تخصصی:

اصـــول و مـدارات مـخابـراتـی، ویـدئـوتـکـنیک، آکـوستیـک، پـروژه، کـارآمـوزی (بسیاری از درس‎های این رشته همراه با آزمایشگاه است).

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

گروه مشاوره رسای دانش بازدید : 349 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

معرفی رشته معماری سنتی

مقدمه ای برای معرفی رشته معماری سنتی : از آنجا که کشور ایران، وارث صدها شهر و هزاران روستای قدیمی و تاریخی است. ضرورت وجود معماران و استادکارانی که طراحی، ساخت و ساز و نگهداری بناها را به عهده داشته باشند، روشن و مشخص است. این دوره افرادی را تربیت می‌کند که از مهارت در ساخت و ساز و قابلیت در طراحی و تحقیق و مدیریت و اجرای ساختمان‌هایی که با شیوه‌های سنتی ساخته شده و یا می‌شود برخوردار باشند تا از این طریق توجه بیشتری به ارزش‌های نهفته در معماری و شهرسازی سنتی ایران به وجود آید.فارغ‌التحصیلان معماری سنتی چون از یک‌سو با اصول و زبان معماری کلاسیک دانشگاه‌ها آشنا هستند و از سوی دیگر از نحوه کار معماران سنتی اطلاع دارند،‌ می‌توانند نسبت به ساخت و ساز عملی در مقیاس واحد ساختمانی یا تعمیر و مرمت بناهای متعارف که اهمیت خاص تاریخی و هنری ندارند و در شهرهای تاریخی واقع شده‌اند، اقدام نمایند. همچنین می‌توانند در زمینه تغییر عملکرد ساختمان‌های قدیمی به جدید یا در ساختمان‌های جدیدی که با شیوه سنتی ساخته می‌شوند و در ساخت خانه‌های روستایی ایران فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

ترسیم فنی،‌ هندسه مناظر و مرایا، ساخت و ارائه،‌ برداشت از بناهای تاریخی.

دروس اصلی:

شناخت مواد و مصالح سنتی،‌ شناخت مواد و مصالح، عناصر و جزئیات ساختمان‌های سنتی، عناصر و جزئیات ساختمانی، ایستایی در سازه‌های سنتی، تنظیم شرایط محیطی، روش‌های سنتی تنظیم شرایط محیطی،‌ نقشه‌برداری، آشنایی با هنرهای سنتی وابسته به معماری،‌ آشنایی با معماری اسلامی، روستا، هندسه نقوش در معماری سنتی.

دروس تخصصی :

برآورد، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی)، کارگاه‌های معماری سنتی، کارگاه‌های مرمت بناهای سنتی، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ .
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.

تعداد صفحات : 14

درباره ما
گروه آموزشی رسای دانش با همکاری رتبه های برتر کنکور و دانشجویان پزشکی و با بهره گیری از متد آموزشی روز دنیا سعی در ارتقای سطح علمی کشور عزیزمان ایران دارد. مرکز مشاوره کنکور رسای دانش ، محلیست برای یاری شما داوطلبان کنکور سراسری که در جهت گسترش عدالت آموزشی در کشور گام بر می دارد .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 160
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 245
  • باردید دیروز : 314
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,984
  • بازدید ماه : 7,988
  • بازدید سال : 53,652
  • بازدید کلی : 303,671